piątek, 22 lutego 2013

para

Wyniki dwa- niezła para!
Wynik scyntygrafii nadal nieopisany. Jednak bardzo uprzejmy pan technik wydrukował moją szkieletowa focię i rzekł, że wszystko jest ok.
super. Poza koszmarnym bólem.
Wynik genetyczny...
mam dół.
i tyle w temacie.
Za 3 tygodnie konsultacje w tym temacie. Dla jasności szczegółów nie znam, bo przez telefon nie podają...
Pani jedynie rzekła:
Wynik wymaga dalszego badania i leczenia, więc umówię Panią na wizytę do lekarza.
Przodku mój! Czemu mi taki spadek darowałeś? Kimkolwiek byłeś..
ups...
dół

mam stracha....

a tyle w temacie Wikipedia..

Mutacje genu BRCA1 są spotykane często. Przypuszcza się, ze jest to związane z efektem założyciela, czego potwierdzeniem jest wysoka częstość mutacji w populacjach jednorodnych etnicznie, a co jest z tym związane, bardziej homogennych genetycznie. Populacja taką jest między innymi populacja polska[22]. Mutacje genu mogą wystąpić w każdym jego miejscu, ale obserwuje się zdecydowanie większą częstość zaledwie kilku mutacji. W Polsce są to mutacje c.5382insC, c.C61G i c.4153delA, stanowiące 91% wszystkich mutacji genu[22].

Kobiety, które odziedziczyły uszkodzoną kopię tego genu, mają zwiększone prawdopodobieństwo zachorowania na raka sutka oraz raka jajnika. Ponadto zwiększone jest ryzyko wystąpienia raka jajowodu, otrzewnej, okrężnicy iprostaty.

U nosicielek mutacji genu BRCA1 obserwuje się 50-80% ryzyko wystąpienia raka piersi i około 40% ryzyko raka jajnika. Średnia zachorowania na raka sutka w przypadku nosicielstwa mutacji BRCA1 to około 40 lat. Prawdopodobnie rodzaj i lokalizacja mutacji wpływa na wielkość ryzyka rozwoju nowotworu.

Mutacje BRCA1 predysponują do raka sutka rdzeniastego, o niskiej ekspresji receptora estrogenowego. W wieloośrodkowym, retrospektywnym badaniu z randomizacją na dużej grupie pacjentek z rakiem sutka wykazano protekcyjny efekt tamoksifenu na wystąpienie raka drugiej piersi. Redukcja zachorowań wynosiła około 50%[23].

Wykazano również nieskuteczność terapii neoadiuwantowej u pacjentek z rakiem sutka będących nosicielkami mutacji BRCA1 z zastosowaniem taksanów (docetakselu, paklitakselu). Są natomiast doniesienia o skutecznościcisplatyny w przypadku raka sutka z mutacją BRCA1. Prawdopodobnie obydwa allele BRCA1 są potrzebne do klinicznej odpowiedzi na leczenie truciznami wrzeciona podziałowego

44 komentarze:

  1. Ostrunia, dziś się postrachuj a od jutra pozytywka. Stres, strach negatywnie wpływają na organizm. Moja przyjaciółka w genach też ma i żyje i kocha i do przodu rusza. My Ciebie...my z Tobą.

    tulaski

    OdpowiedzUsuń
  2. ostrusiu nie miej żadnego stracha, wszystko będzie dobrze!!!

    nie mogę odczytać @ , bo we w komputerze pracowym jakomś wtyczkie kcom
    gaga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gaga- och nic ciekawego ino jakiś z gouom dupom lata, no chyba że lubisz takich :PPP

      Usuń
    2. dodam,że nie tylko dupa jest goła.
      ale może nie oglondaj przed obiadem.

      Usuń
    3. ale przystojniak:PPP

      Usuń
  3. ostre, w genach to chyba już 50% ludziów ma, więc nie smutkuj, tylko czekaj na lekarza
    :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. raczej w "kościach" albo we krwi, genetycznie nie jest tak źle..

      Usuń
  4. pewnie jaki arystokrata.
    a co ten wynik genetyczny ma za zadanie wykazać?

    OdpowiedzUsuń
  5. nie mów głośno o tym spadku, bo jeszcze urząd skarbowy o podatek od darowizny siem dopomni.

    OdpowiedzUsuń
  6. No nie, moje Panie- to nie tak, wrzućcie na luz- o jakim spadku mówicie.
    Byłam widziałam, opowiem.
    Po pierwsze czy gad jest uwarunkowany genetycznie czy nie i tak Pan doktor, który przyjeżdża ze Szczecina zaprasza na rozmowę i dokładnie wszystko objaśnia.
    Przyjeżdzają naprawdę kompetentne osoby i każdemu z osobna wszystko dokładnie wyjaśniają i wydają zalecenia na przyszłość, bo czas płynie- np: pojawiają się nowe przypadki raka w rodzinie.
    Po drugie: w mojej rodzinie były 2 przypadki raka- mój i wujka - pierś i jelito.
    Nie miały uwarunkowań genetycznych.
    Po czwarte :
    śpij spokojnie- jeśli nie jesteś zaproszona to Cię zaproszą na rozmowę.
    Do tej pory luzik - wolne od troski- weekend.
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jestem zaproszona... tylko termin jak dla mnie odległy.
      Wiem, że nie można wariować, ale..
      A Twój ma uwarunkowanie?

      Usuń
    2. Nie, nie jest. Mnie wyszło ładnie, że nie, ale gdyby pojawił się kolejny przypadek w naszej rodzinie to wymaga to dalszych badań.
      Spokojnie.Dla całej Polski robią badania w Szczecinie i stamtąd ktoś przyjeżdża na konsultacje, nie wariuj, poczekaj spokojnie, a wszystko się wyjaśni.
      Myślę,że wszędzie odbywa się to w analogiczny sposób.
      Trzymam kciuki.

      Usuń
    3. ostrusiu, posłuchaj zofi, proszę..

      Usuń
    4. znowu mi wcieło wpis, wienc napiszem jeszcze raz:
      ostrusiu, słuchaj zofi, bardzo proszę.

      Usuń
    5. ja siem martwiem ło dzieci

      Usuń
  7. dzisiaj zwolnili mnie s pracy!





    godzinę wcześniej:PPP

    OdpowiedzUsuń
  8. i co ja mam Ci napisać tu, na genetyce się nie znam, w genach mam : jaskrę, chorobę dwubiegunową i WZJ.
    Całuję Ciepło przypiątkowo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja myślałam dostać co najwyżej cukrzycę...

      Usuń
  9. to może i ja powinnam się upomnieć o takowe badania?
    Ostre, w tym przypadku na pewno wiedza jest lepsza od niewiedzy
    zwłaszcza jak się ma córkę...

    OdpowiedzUsuń
  10. ostrusiu, chodź do nas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chodź, chodź.
      jakie winko ci polać? czerwone? białe? ale mam tylko półsłodkie.

      Usuń
    2. wypła siem na nasz...:(

      Usuń
    3. wszystkie próbowałam, a co! raz się żyje!

      Usuń
    4. a ja dziś tylko tak leciutko, jutro do pracy. ale wieczorem przyjdą goście, odbijem sobie.

      Usuń
  11. Ostre sluchaj sieZofi strach ma wielkie oczy
    googlowane symptomy sa zawsze przesadzone, a kazdy przypadek inny
    z doswiadczenia wiem ze martwienie na zapas trudne acz glupie jest

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj Ostre,
    Pierwszy raz u Ciebie komentuje chociaz czytam od dawna. Przywedrowalam jakis czas temu (nie pamietam czy od chustki czy viki). Pisze bo temant BRCA1 jest mi bardzo bliski. Co prawda nie z mojej strony ale w rodzinie mojego partnera ta mutacja rezyduje i powiem Ci ze jesli leczenie nastapilo szybko to mutacja ta ma maly wplyw na wystapienie innych nowotworow. Mama mojego D. zyje juz 7 lat "czysta" po mastektomii i histeroktomii z usunieciem przydatkow. Wlasciwie jesli wyjdzie tak ze mutacje ta posiadasz to warto byloby sie zastanowic nad opcja usuniecia tego i owego jesli chodzi o narzady kobiece, I tutaj tez chcialam Cie zapewnic za mama nasza swietnie sie czuje i dzieki zastepczej terapii hormonalnej nie odczuwala negatywnych skutkow tejze operacji. To nad czym powinnas sie zastanowic to kiedy i w jaki sposob chcialabys prorozmawiac o tym z dziecmi. Bo w przypadku dziweczynek wazne jest zeby mialy swiadomosc ryzyka posiadania tej mutacji chociazby ze wzgledu na to ze tabletki antykoncepcyjne (a bardziej szczegolowo zawarty w nich estrogen) moga przyspiesyc rozoj raka. Co wiecej chlopcy mimo ze sa "tylko" nosicielami tez maja prawo sie przebadac bo chociaz ryzyko raka piersi u nich wzrasta tylko o 1% to moze ta wiedza wplynac na to czy chca miec dzieci gdyz ryzyko dalszego przekazania mutacji to 50%. Przepraszam ze sie tak rozpisuje ale jak juz powiedzialam temat jest mi bliski. D. jest wlasnie nosicielem takiej mutacji i mamy juz za soba bardzo trudne dezycje w kwestii posiadania malych ssakow... Pozdrawiam Cie bardzo cieplo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję za tą wiedzę. właśnie przeraża mnie ta perspektywa wycięcia wszystkiego... a córka na tyle dorosła, ze juz dziś została uświadomiona. Ma szybko o dzieci się starać :)

      Usuń
    2. pozwolilam sobie wyslac Ci maila takze jak cos to pisz. A perspektywa sie na razie nie przejmuj bo to w sumie zalezy od tego gdzie jest zlokalizowana w obrebie genu ta mutacja. A jesli juz co do czego przyjdzie to tym bardziej sie nie martw - wiele kobietek biega po swiecie lzjeszych o to i owo i to w niebotycznych czerwonych szpilkach ;)

      Usuń
  13. Ostre wyjdź z doła
    i przyjdź tu

    zobacz ile dobrych wieści wokół.

    OdpowiedzUsuń