niedziela, 16 grudnia 2012

tuż tuż

dziś do mnie dotarło, że jednak te święta, święta co coraz bardziej tuż tuż
a ja pomysłów na gwoździe na stół ni rusz. słabo twórcza jestem.
oświeciłam się jednakowoż, że czas na zakwas i wiecie co?
zrobię go pierwszy raz!
zrobię
jak się produktów doczekam.

w tych okolicznościach czekam leżąc, jęcząc, zażywając kąpieli, smarując, łykając, pachnąc..
poddaję się.
jutro nawiedzam rodzinnego i mam nadzieję, że nie każe mi się leczyć prysznicem.

no to jak z tymi gwoździami?


82 komentarze:

  1. ja nie wiem, czy masz na myśli dyktafony?
    ale po co ich kilka?

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli dobrze rozumiem, co raczej niekoniecznie, ale, czyli że chcesz podpowiedź czym olśnic gości świątecznych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. postaw 12 potraw i bendzie ok:P

      Usuń
    2. Martwimy sie o wigile czy swieto?

      Usuń
    3. śledź po żydowsku, po polsku, po kaszubsku, śmietanie i bez, smażony z cebulką w buraczkach, w ziemniaczkach, z jabłkami.. to ile już? :)
      wigilia oczywista

      Usuń
    4. z jabłkami to siem kaczke podaje, a nie śledzia!:P

      Usuń
    5. cytryna ..też potrawa:P

      Usuń
    6. Ukis barszcz, to się ludziska zadzwia, mało osób teraz to robi

      Usuń
    7. No co Ty gaga- z jabłkiem pychota i z rodzynkami i z mandarynką..
      rybka- sama sie zdziwię jak ukiszę

      Usuń
    8. no to podaj przepis, bo ja tylko z rodzynkami

      Usuń
    9. dorzuć starte jabłka to będzie jeszcze z jabłkami :P

      Usuń
    10. no nie ma nic latwiejszego jak kiszenie barszcczu!!
      A jaki efekt!!

      Usuń
    11. nie mam razowca. chłop stwierdził, że w sklepie był tylko krojony... chyba myślał, ze barszcz w chlebie chcę podawać!

      Usuń
    12. Nigdy nie używam razowca do kiszenia. Slyne z pysznego barszczu :)))

      Usuń
    13. no to co używasz???? bo ja taki przepis znalazłam!

      Usuń
    14. ja kiszę prawie jak ogórki:) czosnek i solanka tylko, kminek dodaję, czasem kawałek pietruszki korzeniowej.
      buraki w słupki, czosnek na oko, byle nie przedobrzyć, solanka: na litr wody płaska łyżka soli, zalewam i czekam ok 5 dni. jak zostanie- dobre do picia :)

      Usuń
    15. Ja też robię bez razowca, tylko stawiam słój w ciepłym miejscu. Uwaga, bo kipi.

      Usuń
  3. mnie olśniewają pierogi. z kapustą i grzybami. oraz barszcz z uszkami. postaw na tradycję! nie ma co wydziwiać ;)

    ps. i jeszcze kutia. mniaaaam....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to będzie i to będzie i to będzie... tylko z tą kutią mam problem, bo..nigdy nie jadłam

      Usuń
    2. w moim domu rodzinnym nigdy kutii nie było, ale kiedyś u kogoś spróbowałam i... odpadłam. zrób kutię koniecznie!

      Usuń
    3. tia..tylko JAK? Jak to ma smakować?

      Usuń
    4. ja nie jadlam i nie jem
      nie lubiem

      Usuń
    5. no to ja pewnie też :D

      Usuń
    6. a karp w galarecie i smażony?
      a zupa grzybowa?

      Usuń
    7. będzie barszcz wiec grzybowej nie będzie- bez szaleństw :P Karp jakiś tam będzie..

      Usuń
    8. w tv proponowali, aby do takiej grzybowej wrzucić kawałki łososia surowego, nie gotować, w gorącym sam się zetnie. wyglądało to smakowicie, może w przyszłym roku warto spróbować.

      Usuń
    9. łososia z grzybami....stanowczo mówimy NIE

      łosoś tak, grzybowa tak-ale nie razem

      Usuń
  4. idź na całość. zaufaj przepisowi...

    OdpowiedzUsuń
  5. polecam zupę, nietypowo porowo-ziemniaczaną z dorszem i wędzonym łososiem. niebo w gębie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no u Ciebie zawsze nietypowo, ale jak już zdziałam zakwas to musi być barszcz, więc jakaś rybna fantazja w innym wydaniu?

      Usuń
    2. wszystkie składniki lubię, więc myślę, że by mi smakowało. żeby jeszcze ktos to za mnie ugotował.

      Usuń
  6. mnie smakują tylko te gwoździe, których już kiedyś próbowałam.
    nie będzie ekspertymentów raczej, będą pierogi, grzybowa, rybka, kompocik z suszu raczej nie, chyba ze sie ktos uprze, no i sianko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sianko najsmaczniejsze:P

      Usuń
    2. a ja jeszcze nie jadłam, ale może w tem roku spróbujem.

      Usuń
    3. musisz dobrze przeżuwać

      Usuń
    4. ale pomyśleć życzenie przed ;)

      Usuń
    5. i zdmuchnąć świeczki

      Usuń
    6. to jakieś wasze regionalne zwyczaje świąteczne? bo u mnie się z nimi nie spotkałam.

      Usuń
    7. trza iść do przodu

      Usuń
    8. ja w zeszłym roku poszłam bardzo do przodu i jako tradycyjne polskie świąteczne danie przywiozłam do teściów sushi. ale miałam wyżerkę! niektórzy nawet nie spróbowali.

      Usuń
    9. to w sumie tez "karpik" tylko po japonsku :)

      Usuń
    10. obawiam się, że też bym się najadła..

      Usuń
  7. ustaliłyśmy dziś z Mamą, że koniec maratonów przy kuchni, rodziców 2, my 3 i dla kogo tak gotować?a potem człowiek męczy się i je do Nowego Roku. Więc na pewno zupa z suszu, barszczyk czerwony, pierogi, ryby smażone, jakieś 2-3 sałatki śledziowe. żadnych ekstrawagancji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i obowiązkowo ryba po grecku, żeby coś dla Młodej było, bo karpia nie ruszy, a łosoś chyba jej się przejadł.

      Usuń
    2. o po grecku też bedzie

      Usuń
  8. u nas kutii nie będzie - jakoś nie mamy takiej tradycji. Poza tym, sporo dzieci jest i obstawiamy raczej ciasta w ramach deseru.
    Kutia to ryzyko, że każdy weźmie po łyżeczce i się potem zmarnuje...
    szkoda, szkoda tej potrawy....ja bym jednak postawiła kutię, albo łamańce z makiem, ale kto to wszystko pozjada? Dzieciaki na pewno nie ruszą, to już inny smak.....choć może trzeba uczyć, własnie teraz tych smaków?

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wyobrażam sobie Wigilii bez pierogów z kapustą i grzybami, polanych cebulką na maśle przysmażoną i bez czerwonego barszczyku z uszkami z farszem z borowików. Reszta może nie istnieć.

    Ostrzegam, że zakwas może się nie udać. Dlatego, nauczona doświadczeniem przykrym, nastawiam go 2-3 tygodnie przed Świętami i rozlewam do butelek. Zawsze jest wtedy czas, żeby powtórzyć.

    Podam przepis na proste w wykonaniu i pyszne śledzie:
    składniki: śledzie ( płaty z zalewy lekko słonej), czosnek ( sporo) przeciśnięty przez praskę, majeranek , olej

    wykonanie : śledzie przepłukać wodą ( gdy bardzo słone to trochę wymoczyć), pokroić na kawałki, układać w słoiku : warstwa śledzi, czosnek , posypać majerankiem i znów śledzie itd., na koniec zalać olejem, zakręcić słoik, odstawić do lodówki na min. 2-3 dni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cóż byłoby życie bez ryzyka? zawsze jest cytryna... ;)
      a śledziki wypróbujemy :)

      Usuń
    2. tak, śledzie w każdym wydaniu, w tym do wypróbowania, mniam.

      Usuń
  10. http://www.demoty.pl/12-potraw-wigilijnych-54270
    mam nadzieję, że pomogłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no jak ja mogłam sobie kiedyś radzić bez Twej pomocy?!

      Usuń
    2. no aż sama się dziwię.

      Usuń
  11. dzień dobry,
    sprawnej i skutecznej wizyty u rodzinnego.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostre, co Ci ten lekarz zrobił? bo jakoś tak słabo gadasz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a Tobie co fryzjer zrobił? gdzie loki???

      Usuń
    2. niedługo wrócom.
      jak wizyta?

      Usuń
    3. przepisana - na przeciwbóle i na badanie..będę żyć.

      Usuń
    4. no tak, trzeba się kurować , bo od stycznia do pracy.

      Usuń
    5. przepraszam, że przypomniałam.

      Usuń
  13. ruda, lubisz ryzyko, prawda? jednak dziś już zdjęłam buty, więc ci odpuszczę. ostra.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki, że oszczędziłaś moje dupsko.
      dziś już nie będę Cię niepokoić. śpij spokojnie.

      Usuń
  14. Witam miłe śpiące Panie !!! wstawać kawa podana ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witam,witam, ja już po kawce, zbieram się do pracy.
      miłego dnia.

      Usuń
    2. Obowiązkowo z mlekiem :*

      Usuń
    3. Cześć Dziewczyny:)
      gdusia, napisałam do Ciebie maila:)

      Usuń
    4. całkiem spokojnie wypijam czecią kawę:)))
      gaga

      Usuń
    5. a ja dziś wieczorem będem pić i to nie kawę. ze szczęścia. Mama była dziś lekarza. wynik PET-a niby wczoraj, ale nic z niego nie rozumiałyśmy. zmian trochę jest, ale jak obstawia p. doktor to pozostałości po radioterapii. mamy się cieszyć świętami i w marcu do kontroli. aż siem poryczałam.

      Usuń
    6. rudusiu kochany
      to wspaniała wiadomość
      dla Ciebie i Mamci serducha:
      ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
      gaga

      Usuń
    7. dzięki. lecę po Młodą i na górkę, póki śnieg jest. buziaki.

      Usuń
    8. i nie skacz tak wysoko, bo se coś połamiesz:PPP
      gaga

      Usuń
    9. no i samo zdrowie!
      Viki, a do mnie też napiszesz? hehehe

      Usuń
    10. ostre
      a Ciebie co lekarz rzekł?
      gaga

      Usuń
    11. rzekł co miał rzec- do fabryki mogę wracać. Nie rozumiem, dlaczego każdy twierdzi, ze to dobrze, ze wracam??

      Usuń